11111

DERS TANITIM BİLGİLERİ


law.ieu.edu.tr

Dersin Adı
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
Bahar
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
-
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yurttaşı oldukları Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin rejimi, kurumsal işleyişi, hukuksal temelleri, haklar ve özgürlükler konusunda getirdiği anayasal güvenceler vb. konularda temel bilgileri kazanmış olacaklardır.
  • Kazandıkları bu bilgilerle, ülkelerinde dönemsel olarak yaşanan siyasal ve hukuksal krizlerin nedenleri ve olası çözümleri konusunda asgari bir görüş alanı edinmiş olacaklardır.
  • Bu bilgiler, demokratik bir toplumda yurttaş olmanın sorumluluğuna sahip bilinçli ve aydınlanmış bireyler olmanın önünü açacaktır.
  • Anayasa hukuku dersleri, hukuksal düzenin normatif çatısı olan anayasanın, siyaseti hukukla dizginlemekteki rolü konusunda öğrenciyi bilinçlendirecek, anayasal bir devlette yönetimin keyfi ve zorbaca olamayacağı hakkında doğru ve kesin bilgi edinen öğrenci, hak arama özgürlüğünü hak arama bilgisi ve bilinci ışığında kullanacaktır.
  • Hukuka, yasaya ve yönetime egemen olması gereken ilkeleri bilmek demokratik bir rejimin güvencesi altında yaşamanın ilk ve en temel koşuludur. Anayasa Hukuku, hukuk eğitiminin ilk basamağında öğrenciyi hukukla sınırlanmış bir yönetimin işleyişini kavramaya ve bir yönetimi hukukla sınırlanmış olması koşuluyla meşru saymaya ikna eder.
Ders Tanımı

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Cumhuriyet Öncesi Anayasacılığımıza Genel Bir Bakış/ Osmanlı Devletinde anayasal gelişmeler: Senedi İttifak ve Tanzimat belgelerinin çağının anayasacılık gelişmeleri ve modern anayasal belgeler ışığında değerlendirilmesi Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
2 1876 Kanunu Esasisi ve 1909 değişikliklerinin Anayasacılık Tarihimizdeki Yeri ve Anlamı Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
3 Cumhuriyet Anayasalarımıza Giriş Türkiye Cumhuriyeti Devletinin kuruluş sürecine eşlik eden anayasacılık hamlelerimiz: 1921 Anayasası ve 1923 değişiklikleri ile getirilen anayasal sistemin temel özellikleri Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
4 1924 Anayasası: Hükümet sistemi, siyasal kurumlar ve temel hak ve özgürlükler yönünden incelenmesi Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
5 1961 Anayasası: Yapılışı öncesi hakkında kısa ve genel bir değerlendirme İçeriği, Anayasal sistemimize getirdiği kurumsal yenilikler Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
6 Arasınav için tekrar Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
7 Arasınav
8 1982 Anayasası: Yapılışı öncesi hakkında kısa ve genel bir değerlendirmeİçeriği anayasal sistemimize getirdikleri Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
9 Hükümet sistemi, devlet organlarının yapısı ve işleyişi, temel hak ve özgürlükler rejimi yönünden 1961 ve 1982 Anayasaları arasında bir karşılaştırma Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
10 1982 Anayasasında gerçekleştirilen değişiklikler: nedenleri, içerikleri, önemleri Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
11 T.C. Devletinin insan haklarına dayalı, demokratik, laik, sosyal bir hukuk devleti olmasına yönelik, Anayasalarımızdaki kurumsal ve ilkesel güvenceler Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
12 Yargı Bağımsızlığının anlamı, önemi ve Türk Anayasal sistemindeki kurumsal güvenceleri Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
13 Yürütmenin ve yasamanın hukuka uygunluğunun denetiminde genel esas ve uygulamalar Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
14 Anayasal sistemimizde olağan ve olağanüstü hal uygulamalarının hukuki rejimi Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
15 Final için tekrar Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
16 Dönemin gözden geçirilmesi Ders notu ve diğer kaynaklardan ilgili bölümler
Ders Kitabı Bülent Tanör/Necmi Yüzbaşıoğlu: 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul, 2012.
Önerilen Okumalar/Materyaller Erdoğan Teziç: Anayasa Hukuku, Beta Yayınevi, İstanbul, 2010; Ergun Özbudun: Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayıncılık, Ankara, 2010; İbrahim Ö. Kaboğlu: Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yayınevi, İstanbul, 2010; Kemal Gözler: Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yayınevi, Bursa, 2010.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
70
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
30
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
70
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
17
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
30
Final Sınavı
1
50
    Toplam
179

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Hukuk alanında problem çözmeyi bilmek, analitik ve bütünsel bir bakış açısına sahip olmak ve stratejik düşünmeyi prensip haline getirmek

X
2

Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimsemek, bilgilerini yenilemeye ve sürekli geliştirmeye yönlendirmek

X
3

Hukuk alanında öğrendiklerini analiz etmek, yorumlamak, düşüncelerini ve somut hukuki sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak

X
4

Hukuk alanında öğrendiği terim, kavram ve düşünceleri, ulusal ve uluslararası boyutta yorumlamak, karşılaştırmalı ve disiplinler arası analiz yapıp uygulamak

X
5

Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak

X
6

Hukuk alanında karşılaşabileceği öngörülemeyen durumlarda sorumluluk alarak yaratıcı ve yenilikçi düşünerek çözümler üretebilmek, uzlaşma seçenekleri geliştirebilmek, öğrenilen bilgileri sadece benzer durumlara değil, alışılmamış ortamlara da uygulamak

X
7

Liderlik vasıflarını kazanmak ve başarı ile uygulamak

X
8

Bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk almak, açık fikirli, eleştiriye açık, yapıcı ve özgüven sahibi olmak, etkin ve verimli çalışmak

X
9

Hukuk alanındaki en güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına ve diğer bilimsel kaynaklara hâkim olmak, hem yerel hem de küresel düşünüp, öğrenileni uygulamak

X
10

Hukuki, sosyal ve politik gelişmelerle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olmak

X
11

Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izlemek, meslektaşları ile iletişim kurmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1)

X
12

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek

X
13

Hukuk alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”)

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 

İzmir Ekonomi Üniversitesi | Sakarya Caddesi No:156, 35330 Balçova - İZMİR Tel: +90 232 279 25 25 | webmaster@ieu.edu.tr | YBS 2010